Terénní program sv. Vincent
Provozuje: | Diecézní charita Litoměřice |
Adresa: | nám. Jiřího 29, 407 56 Jiřetín pod Jedlovou |
Telefon: | 412 379 211 |
E-mail: | dmm.jiretin@ltm.charita.cz |
Vedoucí zařízení: | Bc. Marcela Dvořáčková |
Max. okamžitá kapacita: | 2 klienti |
Působnost: | oblasti Šluknovského výběžku (Jiřetín pod Jedlovou a přilehlé obce) |
Číslo účtu: | 78-5209920257/0100 |
Provozní doba: | St 10 - 12 Pá 12 - 14 |
Identifikátor služby: | 8776742 |
Poslání
Služba Terénní program Sv. Vincenta napomáhá nejpotřebnějším lidem v nouzi, kteří žijí na ulici. Poskytuje poradenství potřebným tak, aby se zmírnily dopady jejich způsobu života. Pracovníka terénního programu potkáte na ulici, kde má možnost navázat rozhovor a kontakt s lidmi v nouzi.
Cílové skupiny
- rodiny s dítětem/dětmi
- osoby bez přístřeší
- osoby ohrožené sociálním vyloučením nebo žijící v sociálně vyloučených komunitách
- osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou jím ohroženy,
Cíle služby
- Aktivní vyhledávání potřebných a navázání kontaktu
- Alespoň 1/5 potřebným poskytnout konkrétní pomoc v oblastech:
-
- Pomoc při vyřízení dokladů
- Evidence na úřadu práce
- Sociální a zdravotní pojištění
- Sociální dávky
- Zeschopnění uživatele služby tak, aby si dokázal vyřídit občanský průkaz, rodný list, evidenci na úřadu práce, soc. dávky aj…
Zásady a principy terénního programu
- Zásada aktivního uživatele služby – příjemce služby je zapojen do poskytování služby
- Zásada respektování způsobu života klienta – příjemce podpory má dovednosti k přežití ve svém prostředí, neodsuzujeme ho za to, v čem žije
- Zásada naplňování potřeb a přání uživatele služby – pracovník nevnucuje příjemcům podpory své představy o jejich životě
- Zásada přímého jednání – aby se zabránilo zmanipulování pracovníka, vychází pracovník ze znalosti místní komunity, o obtížných tématech hovoří otevřeně, ale citlivě s ohledem na situaci příjemce podpory
- Princip stabilizace – zastavení prohlubování krize u příjemce podpory tak, aby se mohla situace postupnými kroky zlepšit
- Princip ochrany práv a svobod – možnost volby, lidská práva
- Princip rovnoprávnosti – služba i klient jsou v rovnoprávném postavení
- Princip nediskriminace – o pomoc se může hlásit každá osoba v nouzi.
Způsob poskytování terénní činnosti:
Terénní program sv. Vincent je poskytován v přirozeném prostředí uživatele sociální služby, tedy ve veřejných prostorách, ve kterých se uživatel běžně pohybuje, popřípadě na ubytovnách, úřadech a jiných institucích, kam pracovník terénní služby může uživatele TS v rámci naplňování uživatelovy zakázky doprovázet. V některých případech může být po vzájemné dohodě sociální služba poskytnuta i v prostorách kanceláře terénního pracovníka.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc s administrativními úkony, pomoc při řešení problémů souvisejících bydlením, pomoc v oblasti splácení dluhů, pomoc s orientací v sociálním systému institucí.
Fakultativní služby: NE
Místo poskytování sociální služby
Jednání se zájemcem o sociální službu začíná v momentě, kdy osoba projeví zájem o službu v jejím přirozeném prostředí – pracovníci osobu aktivně osloví prostřednictvím kontaktní práce. Pracovníci působí ve vyloučených a okrajových lokalitách, kde se zájemci o službu běžně pohybují. Způsob práce s uživatele probíhá prostřednictvím metody rozhovoru a probíhá formou plánování modelem „Tady a teď“.
Zájemce může pracovníky programu Vincent kontaktovat nejčastěji osobně a telefonicky. V případě telefonního kontaktu pracovník sdělí bezprostředně zájemci všechny potřebné informace. Informace o možnostech a podmínkách poskytované služby jsou zájemci sdělovány srozumitelnou formou.
Čas poskytování sociální služby
středa 10.00 – 12.00
pátek 12.00 – 14.00
Cíle terénního programu
Aktivní vyhledávání a kontaktování cílové skupiny v jejich přirozeném prostředí. Nejdříve poskytnout pomoc bez požadavků a poté řešit finanční zabezpečení, evidenci na ÚP, vyřízení dokladů apod.
Popis realizace sociální služby
Pracovníci poskytují službu osobám, které se ocitly v tíživé sociální situaci a nedokáží ji vyřešit vlastními silami, bez pomoci. Služba je poskytována tak, aby tito jedinci měli možnost zapojit se alespoň částečně do běžného života. O službu buď sami zažádají, a to osobním kontaktem v terénu nebo zprostředkovaně přes spolupracující instituce. Také tyto instituce pracovníci kontaktují pro návaznost práce s danými jedinci. Sociální služba je poskytována vždy ve středu od 10.00 do 12.00 hodin a v pátek od 12.00 do 14.00 hodin.
Kapacita terénní formy poskytování sociální služby:
Počet klientů – 2 jedná se o kapacitu okamžitou. Počet klientů při práci s jednotlivcem. Při práci se skupinou: 10/2 pracovníci.